Varhaiset vuodet 1975-1999

Sukelluslääketieteen koulutusta ei ollut saatavissa Suomessa. Lääketieteellisten tiedekuntien opetukseen ala ei maassamme kuulu vieläkään, joitakin ensihoidon tai ylipainehappihoidon mahdollisia sovelluksia lukuunottamatta.

Lääketieteellisesti aktivoiduttiin lähes jokavuotisilla koulutuspäivillä vuodesta 1977 alkaen Valtion palo-opistolla, Lääkefarmoksella, Orionilla tai Tilkassa aina vuoteen 1992. Toiminnan aloitus tehtiin kuitenkin yhteismatkalla Pohjoismaiden sukelluslääketieteen symposiumiin Tukholmassa 1976. Valtakunnallisilla Lääketiede-päivillä esiinnyttiin vuosina 1983 ja 1990.

Merisotakoululla Suomenlinnassa pidettiin 4.-5.9.1999 sukelluslääke-tieteen koulutustilaisuus, jonka aiheet valittiin yhdistyksen jäsenistön kesken tehdyn kyselyn perusteella keskittyen sukelluslääkärin-tarkastuksiin ja -tapaturmiin. Koulutuksen käytännön osuus, purjehdus/sukellusretki M/AUX Inga-Lillillä sai myös suuren suosion.

SSLY:n alkutaipaleen harrastuspainotteisuutta kuvaa yhdistyksen yhteiset sukellusmatkat Espanjaan, Menorcalle 1975, Korfuun Kreikkaan 1982, jossa oli mukana myös lääketieteenkandidaattien sukellusseura Profundus ja Tromssaan-Altaan, Norjaan 1983. Merisukeltajien kanssa järjestettiin yhteinen sukellusleiri Suomessakin, Kökarissa vuonna 1984.

Helsingin yliopiston lääketieteen kandidaattiseuran sukelluskerho Profunduksen jäsenet liittyivät SSLY:n jäseniksi  ja ovat sittemmin toimineet aktiivisesti yhdistyksessä sekä sukelluslääketieteen että ylipainehappihoidon parissa.

Ammatillisesti kovimmaksi haasteeksi nousi Helsingin metron rakennustyömaa 1976-1978. Keskustan läpi työntyvän merenlahden, Kluuvin ruhjeen, alta puuttuu kallio, minkä vuoksi työn tunneliosuus Kampista Hakaniemeen jouduttiiin tekemään 2,8 barin ylipaineessa. Ilman sitä tunnelit olisivat voineet sortua ja koko ydinkeskusta, Ateneum ja rautatieasema toreineen, vaurioitua pahasti. Urakoitsija valitsi SSLY:n puheenjohtajan Seppo Sipisen suomalaiseksi ylipainelääketieteen asiantuntijaksi tehtävään. Vaikka läheltä-piti -tilanteita oli pari, niin yhtään onnettomuutta tai sukeltajantautia ei projektin aikana syntynyt.