Vuodet 2008-2014

Anestesiologian erikoislääkäri, LL Timo Jama valittiin yhdistyksen hallituksen jäseneksi 10.1.2007 vuosikokouksessa ja  puheenjohtajaksi seuraavassa vuosikokouksessa 9.1.2008. Lisäksi hänet on valittu uudelleen puheenjohtajaksi vuosina 2010, 2012 ja 2014.

Vuonna 2008 ADALS-kurssikonsepti otti uuden, merkittävän askeleen jäsenistön jatkokouluttautumismahdollisuutena: huhtikuussa järjestettiin ensimmäinen ulkomaan ADALS-kurssi Phuketissa, Thaimaassa. Kurssipaikkana toimi Raya Yain -saari.

Koulutusrintamalla vuonna 2009 yhdistys järjesti ”Sukella syvälle – kiipeä korkealle” koulutuksen Lääkäripäiville yhteistyössä David Livingstone -seuran matkailujaoksen kanssa. ADALS-kurssi järjestettiin perinteiseen tapaan Upinniemessä vuosina 2009, 2011 ja 2013. Toinen ADALS-kurssi ulkomailla järjestettiin vuonna 2010 Thaimaassa Phi Phi -saarella. Kurssin jälkeen osa matkalaisista osallistui Similanin liveaboardille sukeltamisen merkeissä. Syksyllä 2010 pidettiin Turussa MERIVE:ssa koulutuspäivä, jossa edesmennyt Juha Perttilä kertoi ylipainehappihoidoista.

36. toimintavuotenaan 2010 yhdistyksen jäsenmäärä ylitti 200 jäsenen rajan, mitä voidaan pitää tälle lääketieteen suppealle erikoisalalle erinomaisena saavutuksena.

Vuonna 2011 tammikuussa järjestettiin Suomen oloissa harvinainen sukellusfysiologian ja -lääketieteen seminaari yhteistyössä Sukeltajaliiton kanssa. Fitness&Bubbles -seminaari oli merkittävä kansainvälinen kokous, johon saatiin puhujiksi kansainvälisiä huippunimiä professori Simon Mitchellistä Alf Brubakkiin. Suomea kokouksessa edusti Jari Suvilehto. Osallistujia oli toista sataa.

Yhdistys järjesti maaliskuussa vuonna 2012 jo kolmannen ulkomaan ADALS-kurssin  Indonesiassa, Bunakenin saarella suomalaisomis-tuksessa olevalla Living Colours -sukelluskeskuksessa. Matkalla ehdittiin myös sukeltamaan tiiviin kurssiohjelman lomassa Bunakenin kansallispuiston lämpimissä vesissä.

ADALS-kurssikokonaisuutta voidaan pitää yhdistyksen merkittävimpänä koulutuksellisena saavutuksena. Sen kaltaista kurssia ei ole tarjolla kansainvälisestikään, minkä vuoksi se on herättänyt kiinnostusta myös Suomen ulkopuolella. Kurssille harkitaan haettavaksi Diving Medical Advisoryn Committeen (DMAC) hyväksyntää, jolloin se saisi kansainvälisen kurssin statuksen.

Syksyllä 2013 SSLY järjesti erityispätevyyden 20-vuotisjuhlan kunniaksi vapaasukellukseen keskittyvän seminaarin TYKS:ssa. Puhujiksi oli kutsuttu professori Erika Schagatay ja Dr. Johan Dahlström Ruotsista, vapaasukelluksen ennätysmiehet Herbert Nitsch, Itävallasta ja Antero Joki Suomesta sekä kansainvälisen vapaasukellusliiton (AIDA) puheen-johtaja Kimmo Lahtinen. Erikoislääkäri Olli Arola kertoi ylipainehappihoidosta häkämyrkytysten hoidossa.

Kela ja sosiaali- ja terveysministeriö eivät yhdistyksen aktiivisuudesta huolimatta ole päättäneet ylipainehappihoidon korvattavuudesta. Juha Perttilä ja Jari Suvilehto tekivät suuren työn tieteellisten vaikuttavuusraporttien kirjoittamisessa FinOHTAlle, mutta aika ei kuitenkaan ollut vielä kypsä ylipainehappihoidon hyväksymiseksi muiden lääketieteellisten hoitojen kaltaiseksi hoitomuodoksi.

Yhdistyksen uudet kotisivut avattiin osoitteeseen www.sukelluslääkärit.fi. Uudistuneille sivuille koottiin tärkeimmät tiedotteet, kokouskutsut ja runsaasti muuta tietoa sukelluslääketieteestä ja ylipainehappihoidosta. Samalla ADALS-kurssille avattiin omat sivunsa www.adals.fi.